KARNAWAŁ? Tylko w Wenecji!

wenecja karnawal

KARNAWAŁ czas zacząć!

Jak wszyscy wiem – KARNAWAŁ – to czas licznych balów, pochodów i zabaw. Zazwyczaj rozpoczyna się 6 stycznia, czyli w święto Trzech Króli i trwa do wtorku przed Środą Popielcową. Z założenia miał pełnić funkcję dydaktyczną, ukazując obraz ludzkich słabości i grzechów.

wenecja karnawał 3

W kuchni i na stole.

W dawnych czasach w tym okresie nie serwowano raczej dań wykwintnych. Miało być bardzo dużo, bardzo tłusto i bardzo ciężko. Proste potrawy, w których pojawiało się mięso, włącznie z pączkami i faworkami.

wenecja karnawał 2

Ojcem naszego dzisiejszego pączka jest krepel – chlebowe ciasto, nadziane słonicą i cebulą, a potem smażone na smalcu. Danie to należało raczej do menu niższych klas. Słodkie pączki pojawiły się w XVII wieku.

wenecja karnawał 1

Ja od pączków wolę chrusty/faworki, które na całe szczęście wyglądają i smakują podobnie w całej Europie.

KARNAWAŁ w Wenecji

Historia weneckiego KARNAWAŁU sięga czasów średniowiecza. Największy rozkwit nastąpił w okresie renesansu. Współczesny jest ogromną atrakcja dla turystów, ale przede wszystkim niezwykłym przeżyciem dla osób, który biorą w nim czynny udział. Zaczyna się w sobotę przed tłustym czwartkiem i kończy we wtorek przed środą popielcową. Corocznie zabawa odbywa się pod innym hasłem, któremu należy podporządkować swoje przebranie.

wenecja karnawał 5

Jedną z głównych atrakcji jest Lot Anioła. Wcześniej zaproszona, sławna osoba zjeżdża po linie z dzwonnicy. Akt ten symbolizuje dawne popisy weneckich akrobatów, którzy w podobny sposób oznajmiali rozpoczęcie KARNAWAŁU.

karnawał Wernecja rozpoczęcie

KARNAWAŁ w Wenecji to niesamowita uczta dla miłośników robienia zdjęć. Spacerując po mieście napotykamy nie tylko na zabytki, które zazwyczaj przykuwają uwagę fotografa, ale również spotykamy licznych przebierańców, których stroje wspaniale prezentują się na tle weneckich kanałów. Poprzebierane postaci chętnie pozują, więc i dla jednej i dla drugiej strony jest niesamowite przeżycie.

wenecja karnawał 12

wenecja karnawał 11 wenecja karnawał 4

W tym okresie odbywają się liczne imprezy towarzyszące. Koncerty, przedstawienia teatralne, bale i popisy akrobatyczne, to tylko część atrakcji. Przebierańcy grają, śpiewają, tańczą na ulicach i zapraszają do wspólnego świętowania.

taniec wenecja karnawał

Wenecki KARNAWAŁ kończy się paleniem ogromnej, zamaskowanej kukły. Podczas tego wydarzenia tłum ze smutkiem krzyczy „Karnawał odchodzi”.

wenecja karnawał 9 wenecja karnawał 10

Maska wenecka

Jest to chyba najbardziej charakterystyczny i znany element całego wydarzenia. Tradycja wzięła się od chęci zatarcia różnicy pomiędzy ubogimi i bogaczami. Pozwalała ukryć tożsamość, płeć, dzięki czemu wszyscy stawali się sobie równi. Maski wykonuje się z papieru, gazy lub gipsu, a następnie maluje i dekoruje się je koronkami, koralikami, piórkami.

wenecja karnawał 6

Zasada jest taka, że w czasie KARNAWAŁU, widząc osobę w masce należy się z nią przywitać, bądź skinąć głową.

wenecja karnawał 7 wenecja karnawał 8 wenecja karnawał 9

Werka i KARNAWAŁ w Wenecji

My w opisanej wyżej imprezie wzięliśmy udział w 2013 roku. Udało nam się być pierwszego dnia, dzięki czemu widzieliśmy Lot Anioła. Podczas tego wydarzenia Plac św. Marka był pełen, a część ludzi utknęła w uliczkach, prowadzących do niego. Zdecydowanie chodzi tu bardziej o symbolikę niż wielką atrakcję, ale być i nie zobaczyć to wstyd!

wenecja karnawl my

Jeśli ktoś chciałby wziąć udział w imprezie, a boi się dzikich tłumów, to muszę powiedzieć, że w samej Wenecji byłam już parę razy i liczba turystów zawsze jest ogromna. Jeśli miałabym do wyboru upalne lato i karnawałowe atrakcje zimą, to stawiam na to drugie. Warto też się trochę przygotować, zrelaksować i zaszaleć. My kupiliśmy sobie maski na miejscu i wyglądaliśmy tak jak wszyscy, zwykli turyści. Żałowałam, że wcześniej w domu nie zrobiłam czegoś bardziej oryginalnego i takiego naszego ;).

Jeśli chodzi o ceny i noclegi, to każdy z nas chyba zdaje sobie sprawę, że miasto nie należy do tanich. A w tak bogatym w atrakcje okresie ceny idą zdecydowanie w górę. Nie należy tu się załamywać, no chyba że ktoś nastawi się na luksus i jedzenie w restauracjach nastawionych na zdarcie jak najwięcej z turysty i zaserwowanie mu marnej jakości posiłku. My byliśmy w o tyle komfortowej sytuacji, że do Wenecji jechaliśmy pociągiem z Triestu, w którym w tamtym okresie mieszkaliśmy. Termin wyjazdu wybraliśmy dość szybko, ale z rezerwacją hotelu czekaliśmy do ostatnie chwili. Bilety na pociąg kupowaliśmy w dniu wyjazdu rano, więc jakbyśmy nie znaleźli noclegu to wcale nie musielibyśmy jechać, bądź moglibyśmy wrócić tego samego dnia w nocy. Parę dni przed planowanym wyjazdem ceny pokoi idą znacznie w dół i nam się udało wynająć bardzo fajny pokój, w bardzo dobrej lokalizacji za taką cen, jaką sobie przyjęliśmy. Gdybyśmy zdecydowali się wcześniej na jakiś nocleg, to myślę że za tą kwotę standard byłby znacznie niższy.

werka wenecja

Jeśli chodzi o posiłki to śniadania mięliśmy wliczone w cenę noclegu. Nie ukrywam, że były przepyszne! Naszym zwyczajem wyjazdowym jest to, że w ciągu dnia coś tam sobie przekąszamy, a wieczorem idziemy na obiadokolację. W tym przypadku zrezygnowaliśmy z typowych restauracji i postanowiliśmy na małe knajpy czy też bary z lokalnymi przekąskami. Chcieliśmy spróbować jak najwięcej lokalnych przysmaków i napić się wina – dobrej jakości i za nie wygórowaną cenę. Zaufaliśmy Tripadvisor i trafiliśmy do bardzo ciekawych miejsc. W bocznych uliczkach znaleźliśmy malutkie, przepełnione ludźmi knajpki. Pomimo zimy część gości jadła i piła zakupione wcześniej posiłki na ulicy. Zastany taki stan rzeczy świadczy o tym, że TU ZJESZ SMACZNIE!

werka tu i tam

Dobrze jest czasami powspominać, gdyż to też mobilizuje do wymyślania i planowania kolejnych podróży. Mam nadzieję, że na KARNAWAŁ wenecki jeszcze się wybierzemy, choć na razie dużo innych celów na mapie. Jeśli planujecie wyprawę do tego niezwykłego miasta, to zastanówcie się czy może trochę nie zaszaleć i nie postawić właśnie na KARNAWAŁ.

koniec

podpis

Źródła: Wikipedia, Newsweek Polska, Fokus TV, Lovetotravel.plWIZUALNY PRZEWODNIK PO ITALII

(Visited 307 times, 1 visits today)

Werka Pietruszka

Uzależniona od szydełkowania kreatywna miłośniczka podróżowania.